cobaan

Thursday, December 8, 2011

Dunia... Perasaan... Pendapat... Keinginan... Idea...

Salam... nak story skit pasal 5 perkara di atas... tentang aku...

Dunia...
-dunia aku dengan yang lain berbeda sedikit... sebab dunia aku... hanya ada 1... yang mana aku akan jaga dari setiap akar umbinya... macam aku...walau apapun yang terjadi IF aku kata or anggap seseorg tu kawan... dia tetap kawan aku dunia akhirat... lagi? hiburan... orang mcm aku... hiburan ada dimana-mana... pelaksanaan senang dan mudah... tidak seperti sesetengah orang... hiburan... tertumpu kepada 1 motif atau konsep... (aku nak tulis word yang betul aku xtau nak eja... hahahaha) lagi?? aku ni... dulunya gila sangat kenakan orang... tapi cara sekarang... guna bahasa kiasan... (Double meaning! I hate if I know the meaning! but... I love to use it! hehehe) lagi??? cara hidup... ahakz... aku jenis beringat skit... orang tua-tua kata..." kalau xda duit buat cara xda duit... jangan belagak macam orang yang berduit..." so... aku akan mengelak daripada kejadian seperti itu... dalam erti kata lain... jangan enjoy guna duit daripada mak bapak... sebab... mak bapak bagi duit tu... untuk tampung perbelanjaan... beli buku... untuk belajar... kalau nak enjoy gak... guna duit gaji sendiri... baru puas... tapi... beringat-ingatla skit... kang membazir plak... xpasal-pasal poket berlubang karang... poket kosong xpe... boleh di isi... poket berlubang payah tu...

Perasaan...
eleh... xmalu la tu... asal cerita pasal perasaan mula ingat cerita cinta la tu... hahaha (gelak macam johan jap... ) aku ni jenis yang tau akan perasaan orang... tapi malangnya... aku xtau perasaan orang kat aku... (korang paham xmaksud aku?) macam ni... bila aku tengok orang ni... aku tau dia sedih ke... dalam ati ada taman ke... but... aku xdpt baca if ada yang memerhati aku (dalam erti kata lain... memandang penuh pengertian... dengan hati dup... dap...dup... dap [ni bukan dangdut k...aku belasah gak kang...] ) endingnya... dia bukan milik aku... hahaha... so bila hari-hari belajar mengerti cara hidup dan perasaan manusia ni... aku mula ubah cara aku menegur... cara aku bergurau... cara aku kenakan orang... dengan kiasan... bukan seperti selalu dengan berterus-terang... manusia keliling aku... serius... selalu nak aku berterus-terang tapi akhirnya makan hati... bukan nk fikir +ve kritikan...(orang kata gak... kalau nak kritik orang... diri sendiri kena tahan kritik... ni dak... dia je yang bleh kritik... bila orang kritik marah...) asbab itu aku ni memilih untuk guna kiasan... dengan 2 hasrat dalam satu perkara... yang pertama menjaga hati orang tu... (bila guna bahasa kiasan...dia akan gelak je bila xfaham... tapi bila dia faham... dia akan senyum dan mungkin jugak akan marah... tapi percayalah marah tu xlama...) yang kedua... sindiran... adalah cara terbaik nak menegur manusia egois... (asbab... manusia egois ni banyak berfikir... dalam masa yang sama akan mengakui kesalahannya... tapi xmengakui... namun... perubahan ketara pada langkah kedua perjalanan hidupnya...)... so kalau ada yang tertanya-tanya kenapa dan mengapa aku suka berkias...nilah faktornya...

Pendapat...
sejak dari azali lagi... manusia dicipta punyai kelebihan dan juga kekurangan... begitu juga dengan pendapat... (bak kata orang... lain padang lain belalangnya...) so... aku akan memilih untuk bertanya pendapat orang tentang sesuatu perkara yang mungkin berbeda dari pendapat aku... tapi malangnya...dan sayangnya... orang-orang sekeliling aku ni... dah xfikir benda-benda remeh macam aku... tapi... awas... if jumpa pendapat yang gila kentang...perghh... serius menangis senyum... bercanggah pendapat tu biasalah... teringat zaman baru abis SPM... dalam pertengahan tahun... dah nak masuk tingkatan 6 time tu... aku dengan member aku berbincang nak buat aktiviti harta karun bagai... berbincang sampai bertekak gila... dah macam orang nak berbunuh je... tapi after beri penjelasan tentang kenapa dan mengapa... +ve dan -ve if lakukan benda tu... barulah semua sepakat... dan hasilnya... terbaik...

Keinginan...
setiap daripada kita punya keinginan tersendiri... macam aku... aku ingin sentiasa menjaga hubungan baik antara aku dengan keluarga aku... aku dan teman-temanku dan semualah yang berada disekelilingku... dan setiap hariku... memikirkan apa yang harus aku lakukan untuk menjadikan kegembiraan kepada mereka-mereka ini... apa yang aku harus lakukan supaya perhubungan kami tidak terhenti... apa kenangan terindah untuk kami ingati... itu keinginanku... bukan semata-mata kata... tapi biar jadi nyata... tapi ramai menganggap usaha murni ini satu helah... bagi meraih nama pangkat dan darjat... Wow... jika anda berfikiran seperti itu... ternyata anda belom mengenali diri ini... so... next... aku dah ready dengan aktiviti yang melibatkan membe-membe aku... edisi kedua... (hope... segalanya berjalan dengan lancar...)

Idea...
idea... kurang pulak idea nak menulis nih... hahaha... ni bercerita pasal idea... huh... idea memang tinggi menggunung... tapi...dalam banyak-banyak idea tu...brapa byka yang berjaya dilaksanakan? aku berani cakap macam ni bukan sebab apa... aku sendiri macam tu gak... nak buat nilah... nak buat itulah... tapi... hasilnya? erm... hampeh... lansung xda... so aku ubah... apa yang aku rancang dulu aku masih simpan... tapi akhir-akhir ni aku cuba laksanakan...alhamdulillah... sikit demi sikit hasrat lama terlaksana... pasal idea juga aku kena maki... hahaha... al-kisahnya... aku ni menegur... ada sorang kawan ni bagi idea nak buat aktiviti... so... dalam kerancakan bercerita aku mencelah... bertanya dah ada ajk ke yang nak buat event tu? sapa yang terlibat... so sorang ni plak jawab... sapa2 la... huh... aku pun kritik la skit... sbb diorang semangat gile macam dah nk buat betul-betul tu... kira aku terujalah dengan perbincangan yang diorang buat tu... so aku pun kata... "hebat! xda ajk pelaksana... tapi tema dan olahan event meriah..." so... jadilah cerita... makan hati dengan dengan statement aku... siap kata "itu bukan hebat...itu idea..." (dalam masa yang sama tiba-tiba timbul peribahasa ni... siapa makan cili dialah yang terasa pedas...) bagi aku cara dia lagi keji... atau sekadar mencari publisiti murahan... buat statement pada lain isu... if berada dipaksi yang benar kenapa nak lari... abis tu... orang lain yang xtau cerita... dok salahkan aku... semua tunding jari kat aku... so masa tu aku balas dengan cara yang sama... aku buat statement baru... yang peliknya... ada gak batu api... siapa dok hasut membe lain soh benci aku... manusia bila dah cetek otaknya... macam tu la... niat aku... nak ingatkan je... sebab aku penah gak dulu... bg idea bagai... tapi xda pelaksanaan terkubur macam tu je... so aku blajar dari kesilapan tu... seriusly... if aku nak buat event... aku memang xnak la ambil diorang nih jadi ajk... potensi tinggi diorang ni xleh trima kalau idea diorang xdi guna pakai... serius! hahaha so aku biasanya akan memilih ajk yang lasak kena maki... idea lebih dari aku... ada berhati-hati... tapi awas dengan manusia yang idea menggunung sangat... sbb diorang sendiri pun xda keberanian nk buat perkara tu... (apa orang kata... cakap xserupa bikin...) skang ni pun tengah dok cari-cari idea nak buat event anjuran sekolah... dan mega event end of 2012...

Holistiknya...
aku senang diajak berbicara... aku juga senang diajak berkerjasama... tapi... jangan penah menikam dari belakang... kerna aku yakin anda akan sakit bila terkena perkara yang sama... huhu cukup dulu untuk edisi kali ni....( laptop aku dah buat hal... aku dah xnampak apa yang aku tulis... nak kena tuka lcd baru... melayang lagi duit aku...)

No comments: