cobaan

Saturday, December 24, 2011

inspirasi atau sindiran?

Assalammualaikum...dan salam membaca lagi...
kali ni cerita santai skit... tapi... akan jadi berat bila banyak fikir... huhuhu...

Mesti korang tahu pasal cerita ni kan...

okay... aku tengok dulu movie ni sebelum aku baca novelnya... dua-dua aku suka... tapi jika nak ambik feel lebih... baca novellah... sebab... perinciannya lebih... apa yang menariknya... some part dalam movie ni...( aku ambil movie je senang skit k... sebab xsmua orang suka baca novel...) ada skit berkaitan or ada skit perangai aku... (tapi bukan totally same...) FAHRI watak yang aku maksudkan... aha... jangan salah anggap lak... bukan aku nak kata yang aku ni alim segala bagai... aku kata tadi apa... ada bahagian yang sama macam hidup aku... bahagian mana... part yang dia pandang kat carta hala tuju... yang macam peta minda tu... yang last fokus kat kawen with tanda soal... apa yang jadi ingatan kat aku bila dia kol mak dia... dan maknya memberi restu dengan baik sekali walhal Fahri time tu rasa kesal kerna xdapat nak tunaikan hajat semua ibu-ibu... ayat yang buat aku jatuh cinta bila Fahri menjelaskan kepada ibunya dengan berkata: "maafkan Fahri... Fahri masih belum bisa menunaikan kewajiban... Fahri belum bisa menemui jodoh dari Allah..." serius time ni... aku lihat diri aku... sekalipun aku memaksa untuk bercinta... tetapi jika belum jodoh... maka aku akur...yakni aku yakin akan janji Allah... dan sesungguhnya... setiap manusia itu dijadikan berpasangan-pasangan... jika tidak didunia... di syurga InsyaAllah...

lagi...Aisya... jika aku diberikan pilihan memilih pasangan hidup... wanita seperti Aisya lah... tapi... melihat akan diri sendiri... apa aku layak mendampingi wanita solehah seperti itu? angan-angan aku terlalu tinggi... tetapi tanyalah kepada lelaki mana sekalipun... wanita apa yang ingin mereka nikahi? tentunya wanita solehah... walaupun mereka masih dalam kezaliman pada diri sendiri(maksud aku lelaki)... tapi aku terima walau apa sekalipun jodoh buat aku... jika dia hadir dalam hidupku tidak mengenakan tudung... maka aku akan berdoa... semoga hidayah dan cinta yang hadir antara kami... cinta yang ikhlas... cinta Allah... InsyaAllah pasti dia akan menjadi Aisya dalam hidupku...

kemudian bahagian seterusnya... taaruf... jika disebut taaruf... berapa ramai dalam kalangan generasi kita hari ini tahu akan taaruf? kurang... teramat kurang... walhal ini cara terbaik... bahkan taaruf ini buat aku sedar... yang aku xpernah rugi jika tidak ada "couple" kerna... perhubungan yang masih belum ada ikatan yang sah... jika tidak dijaga... mungkin akan mendatangkan musibah... biarlah taaruf menjadi pertemuan antara ikatan suci tanda kasih dari Allah buat kita hamba-Nya... part yang lain... jika diizinkan Allah... aku nak buat majlis akad nikah aku... macam Fahri tu... keliling air... hehehe(over x?) kalau diizinkan... hehehe...


macam dalam gambar ni...

last... part yang benar-benar menginsafkan... time Fahri duduk dalam lokap... time ni aku lihat ujian kesabaran yang kurasa bukan semua orang boleh tangani... bayangkan dari seorang yang kuat solatnya diuji seperti itu sehingga dia menangis dan mengganggu khusyuk solatnya... lalu seorang banduan mengingatkan tentang kisah Nabi Yusuf...dan tangisan dalam hati yang aku dapat rasa apabila si banduan menengking mengingatkan... bahawa Allah sedang berbicara dengan hamba-Nya... serius... aku memang terkesan dengan lakonan banduan itu... juga membuat aku sedar... jika hari ini kita kesempitan... tersenyumlah... dan janganlah kau tangisi kesempitan itu... sesungguhnya itu bukti cinta Allah buat kamu... jika kamu tabah dan sabar menahan kesempitan itu... InsyaAllah... Allah akan berikan seluas-luasnya kesenangan tanda ganjaran kepada yang sabar dan tabah...

so this what i got... from this story beside love moments... aku xtau lak korang dapat apa dari cerita ni... mungkin ada yang menghayati keayuan Aisya dan Maria sahaja... atau mungkin merasakan detik romantis babak-babak cinta... atau juga movie ni jadi tontonan "couple" yang hangat bercinta time tu... mungkin kerna itu tajuk filem ni "Ayat-Ayat Cinta"... bukan kerana ayat untuk bercinta... tetapi ayat yang membuatkan kita jatuh cinta... cinta kepada sesama manusia, cinta kepada tetangga, cinta kepada kedua-dua orang tua kita, dan yang terutama cinta kepada Allah Maha Pencipta... setakat ni dulu... nanti aku sambung dengan cerita yang seterusnya... take care...

No comments: