cobaan

Saturday, December 24, 2011

Percubaan Pertama...

Assalammualaikum... dan salam membaca lagi...
gigih aku hari ni nak buat banyak cerita lak kan...
story aku petang ni mungkin sesuatu yang anda pernah alami...
mungkin juga pernah lakukan... dan mungkin juga anda yang menganjurkannya...



mesti korang pelikkan gambar ni... hahaha... ni gambar Puan Pengetua, Penolong Kanan HEM, cikgu Kaunseling dan membe-membe aku yang bersama-sama menjayakan Kem Kepimpinan Pengawas sesi 2011/2012... kem ni berlaku time bulan 7 tahun 2011... beberapa bulan sebelum ni la maksudnya... so berbalik kepada tajuk tadi... percubaan pertama apa? usahasama antara ex-students dengan pihak sekolah... sebelum ni pernah... tapi... hanya menjadi fasi sahaja...

banyak dugaan gaklah... bayangkan aku dok berurusan dengan pihak kaunseling sekolah guna email je... hantar kertas kerja... buat tentatif... perbincangan melalui email je.. noktah... so aku balik kampung... 2hari sebelum kem bermula... yelah...aku still blaja lagi... so sampai-sampai je kat umah... xsampai 1jam muka aku kat rumah... dah pergi hidupkan moto nak pergi sekolah... bincang secara detail sbelum kem bermula... sekali tentatif kena rombak balik daripada 3hari 2malam jadi 2hari 1malam... perghh... darah naik jugak la time tu... but... aku cool je... siapkan tentatif baru dengan cikgu kaunseling... time tu gak... malam aku buat meeting dengan membe-membe aku... bagi tentang perjalanan program... opsss... aku ni memilih orang yang aku ambil under aku... bukan apa... percubaan pertama... peluang keemasan untuk kita buktikan keupayaan kita... itu pun ada gak dugaan dengan AJK yang aku pilih... ada yang last minute tarik diri... aku marah kejap... tapi bila aku fikir-fikir balik... napa aku perlu marah kan... sedangkan aku yang perlukan khidmat diorang... so aku cool balik... fikirkan backup plan... strategi aku... setiap apa yang aku buat... always ada backup plan... sebab... malang tu xberbau... if berlaku sesuatu yang xdiingini berlaku... sekurang-kurangnya aku dah bersedia dengan plan kedua...

Hari Pertama Kem... untuk sebelah pagi... diaorang ada sesi ceramah yang berkaitan dengan pengawas... pagi tu... aku join diaorang... tapi diaorang xtahu aku kem Komandennya... hurm... diaorang cuma ingat aku fasi... sebab aku diperkenalkan sebagai fasi...actually aku collect data peserta sebagai persediaan untuk kem petang tu... so after solat jumaat kem dan sesi aku pun bermula... pada mulanya aku agak ralat... sebab... kemungkinan ada kem komanden untuk cikgu...(kem komanden wakil cikgulah maksudnya...) tapi dia cuma bagi pesanan aje... aku take over habis tu...


ni gambar ice breaking (pecah bentungan)...

masa ni aku biar je budak-budak gembira dulu... bila aku take action... janganlah sibuk nak halang aku... serius time ni aku akan main watak jahat... sebab aku dah stanby fasi untuk jadi watak baik untuk diaorang... so aku kekalkan watak tu sampai habis kem... time tu tuhan jelah tahu yang aku kena maki dalam hati budak-budak ni... yelah xda sapa berani nak tengok muka aku kot... hahaha... walhal badan kecik je... but banyak peristiwa menarik yang berlaku...dan aku sendiri blaja dari pengalaman ni dari junior-junior yang baru...



salah seorang peserta yang mencuit hati semua seisi kem tersebut... yelah... dia seorang yang menggunakan baju kemeja siap bertali leher sewaktu pendaftaran... lihat jelah gelagat gambar dia tu... itu belum lagi dia buka mulut... ada saja idea yang terlintas difikirannya... bahkan ada satu sesi debate antara kumpulan... dia menjadi perhatian... kerana gelagatnya dan ramai percaya dia akan melakukan sesuatu yang melucukan... jangkaan awal kami AJK tepat sekali... bahkan abang dia sendiri malu kerana sikap adiknya yang bersahaja itu...

aku berani pikul tanggungjawab sebagai ketua kem sebab aku tahu aku mampu dan yang paling penting orang yakin dengan kepimpinan aku... if salah satu kurang... maka aku xkan berani pikul tanggungjawab yang besar tu... terima kasih buat pihak sekolah kerana bagi ruang kat kitaorang... dan terima kasih gak kat team aku untuk edisi hari tu... tanpa diaorang... aku xkan dapat melunaskan kerja-kerja dengan mudah... apa yang penting kerjasama... sama macam sebatang lidi... kalau dipatahkan mudah saja... tapi kalau serumpun payah nak dipatahkan... sebab itu juga orang selalu kata... bersatu kita teguh bercerai kita roboh...(jangan pandai-pandai nak tuka ending roboh tu ye... hempok pala karang...hahaha)










Semangat sebegini yang kita harapkan... walaupun terpaksa meredah lumpur dan pelbagai lagi halangan... diakhirnya... satu senyuman kepuasan apabila dengan jayanya menamatkan semua halangan... satu kenangan manis buat aku... teman-teman... dan peserta-peserta Kem Kepimpinan Pengawas sesi 2011/2012... sekian dulu... bersambung dengan edisi kedua... Mac 2012... :) (semoga berjalan dengan lancar hendaknya...) tata...

No comments: