cobaan

Tuesday, December 27, 2011

inspirasi atau sindiran? bahagian 2

Assalammualaikum...wbt... dan salam membaca lagi...
ahakz... kalau anda pernah membaca story aku yang lepas... so aku bajet-bajet korang dah tau la apa al-kisahnya... so pagi ni aku serabut skit sebanarnya... so nak kurangkan serabut sementara cari ilham jugak... aku post part 2 untuk tajuk ni...

Kali ni masih beerkisar tentang novelis yang sama... aku rasa ada satu kimia... antara penceritaan watak dan situasi dalam novel beliau melalui terjemahan hidup aku... wow.. hahaha... kalau dulu aku menonton filem terlebih dahulu... kemudian baru baca novel kan... tapi kali ni terbalik... aku baca novel dulu... dengan imaginasi yang tinggi ni... yelah... aku kan kata tadi yang keserasian penceritaan Habiburrahman El Shirazy dalam novelnya...bersatu dengan jiwa aku... so daya imaginasi aku xjauhlah kiranya... huhuhu... so aku baca kedua-dua novel ni.. "Ketika Cinta Bertasbih" haa... bagi yang xtahu... novel ni ada ada dua bahagian... begitu jugak dengan filemnya...



kalau untuk novel dan filemnya yang lepas... atas kisah "Ayat-Ayat Cinta" aku berpuas hati untuk babak dalam novel yang tidak dimainkan... kerna masih menarik... tetapi percanggahan pendapat...(wah... melawan tauke... tertiba aku bercanggah pendapat bagai kan...hahaha) ada babak... babak menarik dalam novel tidak diterjemahkan ke filem... pemilihan pelakon pun... kira bayangan aku atau terjemahan visual aku meleset sama sekali... (ini menunjukkan pandangan juga tantapan setiap kita berbeda) bukan xcantik... tapi kurang tepat dengan penjelasan dalam novel tersebut...



Namun... bukan itu yang nak diceritakan..(punyalah panjang merepek kat atas... baru nak mula cerita rupanya...hahaha mukadimahlah katakan... hahaha) so... apa intipati yang aku dapat? (aku cerita terus novel satu dan dua... supaya xyah nak bukak cerita ni laggi kang...) masih lagi aku... meletakkan diri diposisi watak utama... sebagai Khairul Azzam...



Perkara pertama yang aku dapat... sabar... mengapa? cuba kita tanya kepada orang kita... atau lebih senang... tanya dengan diri sendiri... adakah kita sanggup mengambil segulung ijazah dalam tempoh 9 tahun? ijazah sarjana muda... belum masuk ijazah sarjana k...? sanggup ke? jawapannya tidak!... bayangkan orang kita... kena repeat subjek 2 atau 3 kali... abis tu berhenti... apply masuk tempat blajar lain.. kantoi... nk tuka tmpat balaja lagi.. last-last... diploma ntah kemana... ijazah xtau tau la bila kan... (ni bukan merujuk kepada sesiapa k... dah jadi terbiat generasi skang... buat pinjaman... last-last kerja guna sijil SPM jugak...buang masa dan buang duit je... baik abis SPM terus keja kan...) stop... cerita pasal ragam manusia ni... kita teruskan dengan cerita ya....

Perkara kedua yang aku belajar... tabah... yang aku rasa saat tomahan tentang bakso cinta yang diusahakan... saat lumpuh akibat kemalangan... juga sebuah pemergian ibu tercinta... bukan semua manusia dapat menerima tamparan hidup sebegini... ibarat sudah jatuh ditimpa tangga... apa yang menyedihkan... saat penderitaan itu... ada juga manusia yang cuba tidak berperikemanusiaan... sedang kita sakit fizikal... dia tambah sakit mental kita plak... (ni part... ibu Vivi tunangan Khairul Azzam... meminta anaknya dilepaskan...)

Jika menurut bibit-bibit cinta... kecenderungan aku lebih tertumpu pada... keikhlasan hati juga pengucapan "seandainya si gadis ditengah-tengah penantiannya kecundangan dengan rasa... maka akanku lepaskan dan relai untuk dileraikan... kerana aku tidak mahu menggantung kamu wahai si gadis tanpa tali... sehingga penyeksaan yang kamu alami kerana aku..." (ni konklusi aku dlm pengucapan Khairul Azzam dan adiknya Ayatul Husna... kepada tunangan masing-masing..) lebih tersentuh apabila gugur airmata kesetiaan tanda akur dengan pemulangan cinta tanda tunang... dengan bukan kerelaan hati...sedangkan sebelum ni... dia berjanji akan menunggu... tetapi desakan ibunya... menjadi linangan...(part Vivi tunangan Khairul Azzam tadi..) Indahnya cinta... jika paksi pada kesetiaan...kepercayaan...dan keikhlasan... (maksud aku cinta mengikut konteks... umum... iaitu semasa manusia, haiwan, tumbuhan... dan yang paling agung... Allah yang Maha Esa...

Terjemahan yang lain... adab dan batasan... ada dua perkara yang berlaku... pertama... saat Elyana ingin menghadiahkan ciuman kepada Khairul Azzam... cuba bayangkan kalau kita di tempat itu... adakah kita menerima cium itu? tepuk dada tanya iman wahai saudara... apa yang dilakukan Khairul Azzam adalah menolak pelawaan itu... kerana apa? atau atas sebab apa... kerana menerima ciuman itu musibah baginya... dan turut dijelaskan tentang kesucian diri serta batasan kita... perkara kedua... bermegah-megah... dengan kekayaan... seperti yang berlaku kepada Furqon... teman Azzam... akhirnya penyesalan kerana dikatakan mempunyai HIV... sehingga terpaksa melepaskan isteri tersayang... konklusinya... setinggi mana kita belajar... sekaya manapun kita di dunia... batasan dan berpada-padalah kita... kerana penyesalan tidak akan pernah hadir... diawal pelaksaan tetapi sentiasa hadir diakhir penceritaan...

Berfikir secara rasional... kenapa ditimbul isu ini... kerana Furqon yang sudah mempunyai master dlam pelajaran juga... tumpas kerana kejahilan nikmat pemberian tuhan... kenapa aku kata macam tu... bila otak diletak di kepala lutut dan akal tidak digunakan... maka huru-hara jadinya... jika Furqon... menggunakan otak dengan sebaik-baik pemberian... maka dia tidak perlu menggadaikan masjid yang telah dibina... logiknya... manusia ni lemah... cukup dengan mendengar...dan terus akur... faktornya... bila emosi mengawal minda semua perkara jadi xkena... sehinggakan seorang ustaz merasa malu akan kejadian menimpa anaknya yang dasarnya mempunyai latar belakang pendidikan agama yang tinggi...

last... tapi bukan pengakhiran... (huhuhuhu) jodoh, ajal dan maut ditangan Allah... orang kita banyak yang tahu hakikat... "kalau dah jodoh xkan kemana.." itu yang aku dapat saksikan melalui kehidupan Khairul Azzam... yang berkorban untuk keluarga... menerima musibah dengan redha... dan diuji dgn jalan cinta yang sentiasa berhalangan... akhirnya jodoh tetap bersama Anna... sekali lagi aku rasa relevennya... penggunaan "berakit-rakit ke hulu... berenang-renang ketepian... bersakit-sakit dahulu... bersenang-senang kemudian..."

Setiap masalah pasti ada jalannya jika kita yakin dan percaya bahawa Allah sentiasa bersama kita... ingatlah juga... sebesar mana ujian yang kita lalui... jika diharungi dengan tenang... maka sebuah kejayaan pasti menanti dipengakhiran perjuangan kita... dugaan itu tanda sayang Allah pada hamba-Nya... jgn mengeluh bila mendapat kesempitan... tetapi senyumlah... kerna Allah masih sayangkan kita melalui ujian-Nya... so... ni yang aku cerita kali ni...( aku peduli apa orang kata cerita aku dah basi... hahahaha) next... tggu kisah seterusnya... apa yang aku nak kongsi... sampai bertemu lagi...

No comments: