cobaan

Wednesday, December 14, 2011

Kerjaya dan Pengalaman

Assalammualaikum... dan salam membaca...
story kali nak cerita pasal kerjaya yang dah aku ceburi...
opsss... dalam erti kata lain... kerja-kerja yang penah aku buat sepanjang usia aku ni... banyak jugak kerja aku pernah buat... dan setiap satu daripadanya ada kenangan hitam... ada juga kenangan manisnya... seriusly... dari bekerja aku belajar macam-macam benda...
kerja pertama aku dulu-dulu... penjual buah-buah... syukur alhamdulillah... ada kebun buah-buah... so setiap kali musim buah... akulah tauke buah... hahaha... gigih nih memanggil pelanggan... tapi aku meniaga depan rumah je... tapi bkn hari-hari... tengok musim... if musim buah cempedak... buah cempedaklah yang aku jual... xkan buah strawberry plak... hahaha... syukur berkat kesabaran berniaga tu kena ada... selama aku berniaga buah ni... semua berjaya dijual habis... aku anggap itu rezeki...(mungkin orang kesiankat aku ada gak kot... tapi orang tau buah yang kita orang jual baik punya! huhu )

Pengalaman kedua bekerja... menjual nasi lemak dengan sticker... ni zaman sekolah rendah... time tu aku... kakak dan abangku jual nasi lemak... kita orang jual 50sen je sebungkus... zaman ni nak buat tabungan sendiri... abang paling banyak yang tempah... aku biasa akan kurang 2... 3 orang macam tu... akak aku paling sikit... hahaha... biasa yang beli bestfren dia je... permulaan kita orang guna surat khabar lama dan daun pisang... sebagai pembalutnya... habis semua daun pisang... dah xnampak daun dah... terpaksa guna plastik plak... satu cara kita orang cuba... puaskan semua kehendak pelangan kita orang... macam kawan-kawan abangku... dia orang kalau boleh nak nasi lemak di bungkus dengan surat khabar dan daun pisang... jual sticker ni bermula time kakak aku (anak kedua merangkap anak perempuan kedua jugak dalam keluarga... huhuhu) mula membeli majalah... majalah pasal artis luar negara... aku lupa plak nama majalah tu... majalah ni setiap edisinya pasti akan bagi sticker artis, poster dan kadang-kadang ada barang extra macam dompet ke... cd ke... macam-macam la... kat sekolah budak-budak jual sticker karton... tapi aku jual sticker artis... hehehe... kadang-kadang laku... kadang-kadang x... mana xnya... umur time tu darjah 5 kalau x silap... manalah budak-budak kenal artis luar negara... kalau kenal sebab tengok tv je... zaman tu xbanyak yang guna komputer...jadi info pasal artis kureng skit... huhuhu... (arghh... lebih pulak... cerita pasal kerja tapi dah lari plak... hahaha...)

Next... ingat time abis SPM nak masuk University... tapi rezeki kurang skit... mohon maktab pun xberjaya... time ni aku lansung xda fikir nak kerja... sebab aku dah diracuni dengan pemikiran aku yang menetapkan bekerja bukan atas sijil SPM tapi atas daripada tu... so aku dapat sambung tingkatan 6...yang sebenarnya aku tolak time aku SPM dulu... (al-kisah benda ni next time aku cerita... huhuhu) aku teruskan tingkatan 6 sampai abis... sebelah malam aku kerja... kerja rumah biasa aku buat time tengah malam balik kerja... (paham-pahamlah ye kalau xsiap) hahahaha... kalau rajin aku buat time petang...(kalau... biasanya xrajin... hahahaha) kerja apa? hurm... kerja kat gerai makanan... kerja aku... ambil pesanan, siapkan pesanan, hantar pesanan, bersihkan meja dan cuci pinggan... pengalaman kerja gerai makan ni aku jumpa banyak ragam manusia... kena sangat la dengan aku yang jenis memerhati ni... kadang-kadang aku senyum tengok gelagat diorang... ada gak yang bikin panas! berlagak sebab ada duit... tapi aku maintain senyum je... (pelangan selalu betul... kalau bos dah fikir macam tu kena fikir positive gak la...) kerja ni memang kena sabar... terutama bila pelanggan xpuas hati... masa ni bos memang lari la... pekerja gak yang kena tebalkan muka dok mengadap pelanggan... hahaha aku curi-curi belajar gak menu-menu yang dibuat... kira tambah skill masak la... huhuhu menjelang STPM... aku berhenti... nak fokus belajar... huhuhu

Habis STPM... aku berniaga kat depan rumah gak... tapi kali ni buat dua sesi... awal pagi dan petang... ni projek gila... hahaha idea berniaga pagi... idea abangku...dan aku berniaga petang... pagi jual pau inti sayur... dengan karipap... tapi sesi pagi ni xlama... aku teruskan berniaga goreng pisang... dengan rojak petis... siap buat cat meja dan lukis segala bagai... promosi katanya... huhuhu... aku jual 10sen untuk goreng pisang... RM 1.00 untuk rojak... alhamdulillah... berniaga ni banyak juga yang aku belajar... kalau goreng pisang xberapa nak jual... rojak pasti akan cover... kalau dua-dua abis... lagi seronok... masyuk... berniaga time tu masih mengekalkan konsep memuaskan hati pelanggan... macam rojak... ada permintaan nak kacang lebih... ada yang xnak nanas... ada yang nak rojak... tapi bahannya cuma goreng pisang... ada yang nak pedas... ada yang xnak... smua aku buat... alhamdulillah setakat aku berniaga xda lagi nk guna minyak tarik pelanggan ka apa... pernah ada orang tawarkan kat aku... tapi aku tolak... aku xberminat dengan semua tu... lagipun aku ada pelanggan sendiri... sampaikan makcik yang buka gerai makan pun dok tanya abangku... bila aku nak buka bisnes balik... walhal kat depan rumah makcik tu ada yang berjual rojak gak... hahaha makcik tu pun jual rojak gak... (alah... biasalah nak tengok sapa buat sedap lagi la tu... hahaha) aku close berniaga sebab dapat kerja kerajaan time tu...

Alhamdulillah...kalau kita berniaga sambil bersedekah... insyaAllah ada ganjarannya... aku dapat kerja Pembanci... under Jabatan Perangkaan Malaysia... kontrak 3 bulan... sekali lagi aku berdepan dengan ragam manusia... ada beri kerjasama... ada yang memang xmembantu lansung... serius... menguji tahap kesabaran... dengan pergi ke lokasi guna motosikal... berpanas... berhujan... sampaikan ada sekali tu... hujan lebat... naik bukit... kena pulak baju jalan jenis licin kalau kena air... hampir-hampir terjatuh dalam gaung... ngeri gila... apa yang aku risau time tu nyawa membe aku... kalau mati anak orang ... apa aku nak jawab dengan mak bapak dia... syukur alhamdulillah... kita orang selamat... seronok gak la kerja ni... tapi kena sabarlah... kalau x.. masak la jawabnya... hahaha...

Rezeki aku bertambah... bila aku jadi cikgu sandaran... 6 bulan... serius ni memang pengalaman yang manis sangat... mana xnya... aku duduk kat kampung... mengajar dekat sekolah aku sendiri... lagi la... bayangkan aku naik motosikal... lalu kampung... anak murid dok jerit-jerit nama aku... naik segan ada gak...( tapi motivasi untuk aku... jangan buat pasal... jaga nama baik seorang cikgu... cikgu kan contoh... so kena berkelakuan baiklah...) biasanya kerja-kerja aku sebelum ni banyak guna fizikal... tapi kali ni kena guna mental... kena banyak berfikir... macam mana nak buat budak-budak faham... dari yang xreti mengeja kepada boleh membaca... dan menulis dengan kemas... pemahaman yang dalam... time jadi cikgu ni... aku mesti tidur bila balik rumah sebelum pergi sekolah untuk aktiviti petang... time jadi cikgu ni gak baru aku tau nape cikgu selalu pening kepala... hahaha... pengalaman kena kejar dengan budak-budak satu dewan memang gila la... semua pakat nak minta duit raya daripada aku... aku dahla xda gaji lagi... 3bulan kerja baru dapat gaji... last-last aku masuk bilik guru... baru xda yang kejar... tapi ada gak yang merayu-rayu... siap buat tawar menawar ni... daripada RM1 turun kepada 50sen turun kepada 20sen turun lagi kepada 10sen... hahaha lucu... (aku xbagi gak... kalau bagi... mampus.. gaji xmasuk lagi... xkan aku nak sorang je... yang lain mesti nak gak...) aku mengajar banyak subjek... bahasa melayu, matematik, kajian tempatan, pendidikan jasmani dan kesihatan, pendidikan sivik dan kenegaraan, pendidikan seni, dan kemahiran hidup. aku ada mengajar adik membe aku gak... serius... kat situ pecah tembelang... aku jadi cikgu... kalau seorang xpe... ni lebih daripada seorang... hahaha... aku xsambung mengajar lagi... sebab aku sambung study...

Blaja xabis lagi... aku buat part time keja kat pizza Hut... aku kerja bahagian dapur... bahagian buat pizza dan cuci-cuci... tapi xlama.. sebab aku xda transpot nak balik... kena plak aku guna KTM pergi kerja... balik pukul 12mlm... KTM pun dah xda lagi jam tu... mula-mula aku tido kat stesen KTM... tapi perangai pekerja KTM tu macam sial je... dok sindir-sindir aku... mula-mula aku senyum je... tapi mana tahan... bukan sorang dok sindir aku... boleh dikatakan smua staff malam tu dok ejek aku... bukan aku minta pun nak dok tido kat situ... dah xda pilih kot... so next day... aku jalan kaki dari Kajang ke stesen UKM... perjalanan mengambil masa 2jam... kena kejar dengan xyah cerita la... anjing tinggi paras pinggang dok kejar... memang dah gigit aku... (aku ingat pesan orang... kalau jumpa anjing jgn lari... cool je... jalan macam biasa) aku siap maki anjing tu pulak... time tu neves gila... tapi alhamdulillah... bila kita yakin Allah ada bersama kita semuanya akan selamat... tu belum anjing dok seru sekumpulan anjing pergi serbu aku lagi... tu memang cuak... time tu tawakal je... (satu lagi tips... jumpa anjing... buat-buat ambil barang macam nak baling... anjing tu akan cuak... or bekal batu... kalau xpun stanby botol air... lari lah anjing tu...) pengalaman kerja la tu...

Selain tu... aku kerja jaga budak-budak exam pun ada gak... kerja mudah je... kerjanya menolong lecturer siapkan bilik exam... tapi... aku xbleh ambil paper jawapan diaorang... tu tugas lecturer... kalau aku ambil xpasal-pasal kalau ada masalah aku yang akan kena saman... pengalaman kerja ni lucu skit... yelah... pelbagai cara budak-budak meniru dalam bilik exam tu... hahaha... dengan yang nak pergi kencing lagi... haa... itu salah satu dari kerja penjaga exam ni... kalau ada budak nak kencing... kitalah yang kena bawa diorang gi tandas tu... kadang-kadang...baru je masuk kelas... xsampai 2saat... dah ada yang nak pergi tandas... hahaha... kerja ni kontrak gak... abis kontrak... aku kerja isi data... ni company mat salleh... serius gaji dapat setiap hari jumaat... dapat RM200 lebih la... kerja ikut jam... 1jam RM10... kalau guna laptop sendiri RM 11/jam... yang ni masyuk juga... tapi kontrak dah abis...
Aku pernah kerja kat kilang Panasonic... buat aircond... kerja aku tukang check... if ada kekurangan... aku yang akan reject barang tu... kerja aku berat... walaupun check je... tapi proses antara proses-proses terakhir pemasangan... kalau silap pasang... boleh meletup... keja kilang... aku boleh katakan kerja orang kaya... sebab... life kerja kilang... duit banyak safe... boleh dikatakan kebanyakan pekerja kilang guna handphone mahal... hanya nak tengok video dan dengar lagu... normally diaorang ada 2handphone... walaupun gaji RM 1300 mcm tu... (ni company lain... gaji aku kecik daripada ni) barangan diaorang mahal... mana xnye... kerja paling sedikit 5hari seminggu... ada yang 7hari semggu... mana ada masa nak shopping... so duit diaorang banyak la terkumpul... tapi... bila dah cuti tu... mmg dah xingat dunia dah... abis smua duit... hahaha... yang paling best time dah dapat gaji... kalau satu line ada 4 proses xtermasuk packing la... kalau kena time gaji je... mesti separuh daripada tiap-tiap proses tu xda staff... yang paling teruk... bahagian aku paling kurang ada 12 orang macam tu... sekali kena time gaji... tinggal 5 orang je... bos dah geleng kepala dah... hahaha tapi line kena jalan gak... xpasal2 budak nepal dengan bangla kena kerja 24jam... hahaha...

fuhh... agak panjang story aku kali ni kan... tapi apa yang aku blajar dar setiap kerja yang aku buat... harus ada perasaan sabar... dua... kena buat kerja dengan hati yang ikhlas... tiga... jangan kuat mengeluh... kerana rezeki kurang untuk orang yang mengeluh... dan xberkat duit gaji dengan hasil keluhan... empat... sekalipun sibuk bekerja... try seimbangkan dunia dan akhirat... kerna kita xtau bila nyawa akan ditarik... dan terakhir... sentiasa bersyukur dengan rezeki yang kita dapat... moga Allah melimpahi kita dengan rezeki yang lebih lagi... sekian dulu untuk coretan aku kali ni... gambar-gambar kat atas semua aku curi daripada orang serba tahu... si "Google"... hahaha...

No comments: